onsdag 27 september 2017

BOOK ART

Det är inspirerande och roligt att försöka göra något av gamla böcker.
Böcker som aldrig mer kommer att läsas.
De kan bli till objekt.
Bokens text faller i glömska.
Kvar är formen, strukturen och papprets olika kvalitet.
Under konstrundan i Gnesta visade jag mina omgjorda böcker på ett bord konstruerat av en gammal dörr som låg ovanpå travar med böcker.
Bibliotek och loppisar är proppade med böcker som folk lämnar ifrån sig när de städar hemma.
Det finns inte plats i hemmen för den stora mängden böcker.
Tryckta texter och bilder ersätts av läsning över internet och då blir många faktaböcker och lexikon överflödiga.
Det har givits ut många romaner som med åren tappade läsare.
All litteratur blir inte till klassiker.
Jag har valt ut vissa av dessa glömda böcker och delvis även läst berättelserna, mest för att fundera varför de har blivit utgallrade. Har berättelserna tappat aktualitet, gått ur tiden?
Några av mina bok-objekt kan ha en anknytning till innehållet, en fri tolkning av det som boken handlade om.
Andra är helt fristående.
Alltihop är en lek och det är nog jag som har mest roligt.
Men det är kul att dela med sig av det som jag har åstadkommit och inspirera flera, oavsett ålder.
Lek med utgallrade böcker och hitta eget uttryck utan att ställa alltför höga krav på dig själv !
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar