tisdag 31 mars 2015

Monotypi

Monopypi är ett grafiskt tryck, som kan tryckas bara en gång.
Till det behövs en glasskiva eller en kakelplatta, fast det går lika bra med plexiglas eller kopparplatta.
Färgen ( t ex en tryckfärg) appliceras på plattan med en roller eller bara en bred pensel.
Vi använde vattenbaserad tryckfärg för snabbaste torktiden.
Med bomullspinnar kan man sedan ta ut mönster och former som blir ljusa i den färgade ytan. Eller så målar vi motivet i grova drag med pensel och sedan jobbar vidare med bomullspinnar.
Är målningen klar så läggs papper över plattan och rollas över så pappret suger åt sig färgen.
Det viktiga är att arbeta snabbt eftersom färgen torkar på ytan och att tänka på att trycket blir SPEGELVÄNT.
Jag visade lite exempel. En del var redan upphängda när lektionen började. Jag gjorde också en genomgång där jag visade hur man ska göra. Skivorna var små, ca kortstorlek så att bilderna ska bli 
flera och små ( passar bättre för det snabba sättet att arbeta).
Klass 7 var ivrig och ville sätta igång genast.

Som det syns ovan har vissa elever valt att bara jobba med färger, andra koncentrerade sig om mönster. Favoritmotiv blev dock inte påskägg, som jag visade på mina exempel. Här visade eleverna att de kan gå helt olika vägar och gjorde ansikten, blommor, landskap och... "apple" loggan.
 
Ha ett skönt påsklov alla elever och lärare på Örjanskolan !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar